13 augusti 2010

The lefthanders day

Psykologen säger: De lever i en värld som är skapt för högerhänta

De utgör en tiondel av mänskligheten. De är överrepresenterade bland framgångsrika musiker och har en ökad risk för att drabbas av schizofreni. Idag är det våran dag. Grattis alla vänsterhänta!


– De lever i en en värld som är skapt för högerhänta och har varit förtryckta historiskt. Det är bra att de uppmärksammas, säger Louise Rönnqvist, professor i neuro- och biologisk psykologi vid Umeå universitet till aftonbladet idag.

I dag den 13 augusti är det de vänsterhäntas dag eller som den ursprungligen heter "The Lefthanders Day". Dagen instiftades av en amerikansk organisation för 17 år sedan för att uppmärksamma vänsterhäntas svårigheter i vardagen.

Jag tror inte alla högerhänta människor förstår vilka hinder vi får stöta på under en livstid, jag minns själv när jag gick på dagis och och det bara fanns högersaxar att klippa med, så alla mina figurer och pappersflygplan blev så mycket fulare än alla andras, jag visste att jag kunde, så mycket bättre än alla andra, men det var ingen som trodde mig, tänk hur det tär på självförtroendet för en 5 åring.. Detta fortsatte in under skolåren, då bara ett annat exempel var när jag var på musiklektion och det inte fanns någon vänstergitarr att spela med? Det uppmuntrar ju en knappast till att försöka bli rockstjärna.. Vilket fall som helst hoppade jag ju av skolan, kanske på grund utav det, kanske inte men det kan mycket väl kan bero på alla dessa oförutsägbara hinder som ständigt dyker upp i skolvardagen. Vilket självklart inte är så konstigt, då inte ett helt samhälle ska anpassas till vår minoritet.

Men man får inte glömma bort att vi vänsterhänta har en förmåga att kämpa, för att bli bättre än dom högerhänta och då oftast blir lite bättre.. Jo så är det, kolla på Curt Cobain, Jimi Hendrix, Pablo Picasso, Leonardo Da vinci, Napoleon mfl. Listan kan göras väldigt lång, synd bara att alla dessa framgångsrika personer nu är döda, men jag lever och jag har tänkt att göra det ett bra tag till.

Ha en grym helg och skåla för oss 16% av världens befolkning ikväll, det ska jag göra!


/Adam

Inga kommentarer: